Psikologlar, Özgürlük Hissi, Kişinin Mutluluk Hissini Artırır, Der.

Sevgi kadar soyut, Elimsağma kadar somut, ülkeleri karıştıran bu fettan hissi Hürriyet nedir?

Ahmet H. Tanpınar, Saatleri Ayarlama Enstitüsü romanından (1961):

1."Bu kelimeyi bugün sadece siyasi manada kullanıyoruz. Ne yazık!..

Politikadaki hürriyet, bir yığın hürriyetsiz ligin anahtarıdır...

Kısa ömrümde yedi sekiz defa ülkemize geldiğini işittim... Kimse gittiğini söylemediği halde yedi sekiz defa geldi; ve o geldi diye biz sevincimizden, davul zurna sokaklara fırladık..."

2."Bu sızdırılmış altın külçesini birdenbire kendi içimde buldum. Tıpkı ağaçta kuş sesi, suda aydınlık gibi...

O bana hiçbir şeye sahip olmadan, hiçbir şeye aldırmadan yaşamayı öğretti. Lüzumsuz hiçbir şeyin peşinde koşmadım." der.

1.bölümde dışsal özgürlüğü, 1960 olayında neden sokaklara çıkıp sevinildiğini anlatır.

2.bölümde ise, gerçek özgürlüğün, içsel, dünyevi gereksiz hırslardan arınmakla elde edileceğini ustalıkla lütfeder.

Kim ne der?

İsviçreli, "Ölümden başka zorunluluğum yok" der.

Hrıstiyanlık: "Sınırsız özgürlüğe sadece Tanrı sahiptir."

“Günah işleyen herkes günahın kölesidir.” (Yuhn.8:34) Onun sonucu da hayal kırıklığı, acı ve ölümdür.

Bizde ise:

Derdinizi ve devasını bildireyim. Derdiniz, günahlar, devası da istiğfardır. [Hakim]

Fahreddin Razî ra. benzer şekilde: “Nefs, içgüdüsüyle bedenin isteklerine (tahminim haramlara) arzu duyabilir veya duymayabilir. Arzu duymayan özgür kişidir. Bu duruma özgürlük adını veririz."

İslamı seçen Franz Rosenthal: Müslüman ve Hıristiyan için hürriyet tek bir durumda kesişir.

Buna göre, Her ikisi de sanal ve sözel bir özgürlüğü şartsız araştırmanın karşısında yer alır.

Özgürlük, ilahî yasanın belirlediği şekilde hareket etmek ve ona teslim olmak olarak şekillenmiştir. (Dr. E. Şahin)

Kuşeyri ra: Hakiki hürriyet kulluğun kemalindedir.

Anladığım, özgürlük iç/dış etkilerin verdiği histir. Acı, dert ve kısıtlayıcımız günahtır. Kölelik haram/günahda, özgürlük helal/iyiliktedir.

Bizzat yaşayanlardan dinlediğim, belli ki Tanpınar’ın da şahit olduğu bir diğer özgürlük sevinci 17 haziran 1950 tarihinde yaşanandır.

İstanbullular o gün ilk haliyle okunan ezana coşkuyla eşlik edip, yeri göğü inletirken, bu özgürlüğe dünyalar kadar sevinmişler.

Demek uzmanlar haklı, özgür hissetmek mutlu ediyor.

Başım sükutu öğüten
Uçsuz bucaksız değirmen;
İçim muradına ermiş
Abasız, postsuz bir derviş.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.